Neprihlásený
Objednávaš ako hosť
Azet prihlásenie
alebo

Prihlásenie cez Facebook
Užívaj si pohodlie: Prihlás sa a objednávaj
  • Rýchlejšie: Objednaj 3x rýchlejšie
  • Pohodlnejšie: Kontakty a adresy máš vždy predvyplnené
  • Prehľadnejšie: Tvoje objednávky s možnosťou objednať znova
Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Chceš byť fit a nevzdať sa sladkého? Inšpiruj sa foodblogerkou Simonou Malkovou

17. december 2019

Vyzerať dobre, cítiť sa fit a nevzdávať sa sladkého znie ako nesplniteľný sen, však? Naozaj nemusíš držať žiadnu drastickú diétu. Stačí, ak sa začneš stravovať rozumne, budeš dbať na dostatočný objem bielkovín, ovocia aj zeleniny, začneš sa trochu hýbať a na svojom zovňajšku zbadáš zmeny aj bez zbytočného trápenia. 

 

Simona Malková je slovenská foodblogerka, ktorá ti dokáže, že aj sladké môže byť zdravé. Dokonca aj ona sama sa považuje za maškrtníka a dobroty vyjedá aj vtedy, keď nie je hladná. Dopraje si všetko na čo má chuť a ty sa vďaka jej receptom už viac tiež nemusíš obmedzovať. Ak ťa jej nápady v kuchyni zaujmú, môžeš začať pripravovať chutné jedlá aj podľa jej knihy Sladké a fit. Myslí dokonca aj na ľudí s potravinovou intoleranciou alebo vegánov. Viac sa dozvieš v našom rozhovore.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

"Simonka a budú recepty aj keď si teraz na Erazme?" Určite áno, nadrobila som si ich na 4 mesiace dopredu 😂 Nechcela som aby ste prišli o nové recepty, mám rozrobených pár spoluprác a z niečoho tu žiť musím 😂 Toto leto mi veľmi pripomínalo to minulé, keď sme dorábali kuchárku. Denne som bola schopná pripraviť 4-5 receptov s nafoteným postupom aj finálnym jedlom. Potom všetko spísať, vybrať fotky a trošku sa pohrať s farbami v lightroome. V auguste som však už toho mala celkom dosť. Baví ma fotiť, baví ma piecť, ale všetkého veľa škodí. Fínsko je pre mňa aktuálne niečo ako dovolenka 😃 Strašne si užívam, že si môžem nefotogenicky natrieť chleba, nahádzať k nemu zeleninu a nič nefotiť. Nemusím rozmýšľať, aké koláče by som mala zajtra upiecť a či mám nakúpené ovocie do pozadia na fotky. Mám čas na mne celkom neznáme ničnerobenie a môžem si pomaličky zbierať nápady na ďalšie receptíky (už mám fínske palacinky a mäsové guličky! 😂). V najbližších mesiacoch tu pribudnú špaldové parené buchty, jablková štrúdľa, kura na paprike, bake rollsy, tvarohová vianočka a mnohé ďalšie ❤️ Máte sa na čo tešiť 😊

Príspevok, ktorý zdieľa Foodlover ❤ (@simona_malkova),

 

Aká bola vaša cesta k blogovaniu?

Veľmi neplánovaná. Začala som na Instagram fotiť moje raňajky (nazdobené ovsené kašičky), neskôr aj prvé jednoduché zdravé koláčiky a ľuďom sa to zapáčilo. Feedback od ľudí ma motivoval neustále sa zlepšovať a vymýšľať nové recepty.

 

Na vašom blogu alebo Instagrame ľudia nájdu recepty, vďaka ktorým budú fit a nemusia sa vzdať sladkého. Ste teda vyznávačkou zdravého životného štýlu alebo si doprajete aj takzvané „kalorické bomby"?

Povedala by som, že aj jedno aj druhé. Prevažujú u mňa určite zdravé, nutrične hodnotné a menej kalorické jedlá, no niektoré dni nemám problém zjesť burger a prípadne ho večer zajesť čokoládou :D. 

 

Vďaka čomu sú vaše sladké recepty iné a zdravé?

Snažím sa nahrádzať bežnú múku celozrnnou, špaldovou a ovsenou. Obmedzujem množstvo cukru, prípadne ho nahrádzam inými sladidlami. Predovšetkým sa však snažím znížiť v koláčikoch obsah kalórii a zvýšiť obsah bielkovín. Veľmi rada používam grécke jogurty, tvaroh, proteín. Oleje a maslá (najviac kalorické ingrediencie) sa snažím nahrádzať inými ingredienciami tak, aby bol koláčik stále chutný.

 

 

Má sa podľa vás človek, ktorý sa chce zdravo stravovať, nejakým spôsobom obmedzovať alebo je v poriadku zjesť čokoľvek?

Čím viac sa obmedzíme, tým budeme mať väčšiu chuť urobiť niečo, čo nemôžeme. Podľa mňa je v poriadku dať si všetko, na čo máme chuť, no treba si dávať pozor na množstvo. Kaloricky aj zdravotne zaváži, či si dáme každodenne 20 g čokolády a 150 g brokolice alebo vymeníme ich množstvo.

 

Môže si človek dopriať neobmedzené množstvo zdravých sladkostí, alebo je potrebné mať aj tu istú mieru, ak sa chce cítiť dobre a aj tak vyzerať?

Mieru treba mať pri všetkom. Aj zdravšie verzie koláčikov majú kalórie, takže rozhodne to netreba preháňať. Vždy si treba uvedomiť, že zdravé nemusí znamenať aj nízkokalorické.

 

Čo si myslíte o drastických diétach? Majú v niektorých prípadoch zmysel alebo je to skôr týranie organizmu?

Podľa mňa je to nezmyselné týranie. Ak sa daným spôsobom človek nedokáže stravovať celý život, nemá to zmysel. Počas diéty sa človek o strave nič nenaučí a po jej skončení sa aj tak vráti ku svojim starým stravovacím návykom a všetko priberie späť.

 

 

Prečo človek potrebuje prijímať aj sladké, hoci sa možno snaží schudnúť alebo vyformovať si postavu?

Myslím, že to záleží od človeka k človeku. Najmä ženy však sladké naozaj potrebujú, či už ako formu odmeny alebo na vylepšenie nálady. Pri chudnutí a formovaní postavy však naozaj odporúčam piecť si vlastné fit koláčiky namiesto kupovania zmrzliny a čokolád.

 

Ak má človek chuť na niečo veľmi sladké, napríklad sa dokáže prejedať množstvom čokolády, stačia zdravé sladké jedlá na zahnanie aj takejto obrovskej chuti?

Nemyslím si, že mrkva by zahnala chuť na čokoládu, no fit čokoládové brownies, čokoládový grécky jogurt alebo proteínová tyčinka určite áno.

 

Keď porovnáte bežné a zdravé sladké jedlá, je rozdiel v chuti?

Záleží, ako veľmi zdravý a nízkokalorický koláčik sa rozhodnem pripraviť. Ak použijem na sladenie stéviu a namiesto bežnej múky ovsenú, tak určite áno. Stévia má trošku inú chuť a cestá z ovsenej múky bývajú ťažšie. Niektoré však dokážem spraviť naozaj na nerozoznanie.

 

 

Vymýšľate si všetky recepty sama? Kto je vašou inšpiráciou? Nájdu čitatelia na vašom blogu aj slané recepty?

Áno, všetko ide z mojej hlavy. Pre mňa je veľmi inšpiratívne cestovanie, ochutnávanie miestnych jedál a návštevy reštaurácii. Taktiež sledujem prácu iných foodblogeriek na Instagrame a Pintereste. Niekedy stačí na inšpiráciu len prelistovať maminu kuchárku a bežné jedlo upraviť na zdravšiu verziu. Slaných receptov nájdu u mňa pomerne dosť.

 

Myslíte pri vymýšľaní receptov aj na ľudí s celiakiou a intoleranciou na laktózu?

Snažím sa. Sama žiadnou intoleranciou našťastie netrpím, no ľudia sa takýchto receptov domáhajú. Bezlepkové verzie sú pomerne jednoduché, no bez laktózy mi to ide ťažšie, keďže tvaroh a jogurty používam veľmi rada. Snažím sa pripravovať aj viac vegánskych receptov.

 

Je finančne náročnejšie pripravovať si zdravé sladké jedlá?

Ak sú podľa mojich receptov, tak nie. Snažím sa používať bežné a lacné ingrediencie ako sú ovsené vločky, tvaroh, sezónne ovocie. Nákladná je stévia a proteín, no jedno balenie vydrží naozaj veľmi dlho. U mnohých blogeriek však nájdete recepty, do ktorých ide pol kila orechov, kokosové maslo, 200 g 90% čokolády.... Takéto recepty sú veľmi drahé a aj veľmi kalorické.

 

 

Sú náročnejšie na prípravu, alebo ich zvládne úplne každý?

Úprimne, nepovažujem sa za skúsenú kuchárku/pekárku :D. Moje recepty sú naozaj veľmi jednoduché a časovo nenáročné. Prípravu jedla si chcem užiť bez nervov a nechcem pri tom stráviť pol dňa.

 

Aký je váš recept na to, ako byť fit? Snažíte sa jesť zdravo aj čo sa týka slaných jedál?

Dbám na dostatočný príjem bielkovín a zeleniny, nezakazujem si žiadne potraviny a pravidelne športujem. Pri slaných jedlách je to podľa mňa oveľa jednoduchšie ako pri sladkých. Stačí obmedziť vyprážané jedlá, trošku šetriť s olejom, voliť chudé mäsko, strukoviny a nezabúdať na zeleninu.

 

 

Ak nestíhaš a nechce sa ti pripraviť si ani rýchle sladké jedlo, môžeš si ho objednať z Bistro.sk, kde si pomocou filtra vieš vyhľadať reštaurácie, ktoré ti ho dovezú až priamo domov. Môžeš vyskúšať napríklad Raw snack, kde ti pripravia chutné raw torty. Máš chuť na výborný dezert vo forme cupcaku? Objednaj si hriešne dobré Dezertíky Im Lette, na ktoré by sa nechala zlákať aj foodblogerka Simona. Sladké pokušenie, ktorému odolá len málokto, ti naši kuriéri dovezú z Nueva Via Cakes. Dobrú chuť!

 

 

Diskusia k článku: